Gode tips til at give dit barn og/eller dig selv en god svømmestart

Guide til, hvordan forældre hjælper små børn til en god svømmestart, og til at vide hvordan vi gør for alle hos os

 

 

1. Opbyg forventningsglæde

Opfordr dit barn til at tale om svømmeopstarten. Begynd allerede et par dage inden at tale om det, og sig ”ej, hvor bliver det spændende”. Det smitter af på dit barn og bliver ofte en bedre oplevelse, hvis dit barn har glædet sig

 

2. Stol på instruktøren/hjælpeinstruktøren

Stol på instruktøren. De er uddannet til at undervise børn i svømning og har mange års erfaring. Hvis du viser instruktøren tillid og siger til barnet: ”Så Anton, nu skal du lytte til Mette,” så smitter det af på dit barn og instruktøren/hjælpeinstruktøren får nemmere ved at fastholde dit barns opmærksomhed

 

3. Følg klubbens regler

I Them Svømmeklub, er det ok at du sidder i svømmehallen de første par gange dit barn er til svømning. Det handler om at skabe de bedste betingelser for instruktørernes undervisning, og her kan forældres tilstedeværelse være et forstyrrende element. Det kan være svært som forælder at slippe kontrollen, men husk på, at instruktørerne er uddannet til opgaven. Nøjagtig ligesom medarbejderne i vuggestuen, børnehaven og skolen

Forbered og fortæl dit barn, hvad der skal ske, og hvor du er, mens undervisningen står på. F.eks.: "Nu skal du til svømning. Jeg venter i Indsigtsrummet, caféen eller jeg er kørt ned for køber ind osv. osv., og så henter jeg dig bagefter”

Lav en aftale med instruktøren, hvis der er særlige forhold og behov, som kræver en tilstedeværelse i hallen

 

4. Bland dig ikke

Forsøg at lade være med at kommentere og rette på dit barn. Instruktøren skal nok fortælle barnet, hvad det skal og ikke skal

 

5. Tal om oplevelsen

Tal om det bagefter. Dit barn har oplevet en masse nyt og har behov for at dele det. Spørg ind til det og vis, at du synes, det er spændende

 

6. Omklædning:

Børn fra skolealderen klæder om i kønsopdelt omklædningsrum

Skal du svømme i det store bassin eller i Plask & leg bassinet klæder du om i de store omklædningsrum

Skal du til svømme i varmtvandsbassinet klæder du om i omklædningsrummene der

Vi opfordrer alle til at vise hensyn til alle i omklædningsrummene og i bruseområdet

 

7. Hvordan er det nu vi gør i Them Svømmeklub, så vi alle kan føle os trygge?

Vand er sjovt, vand er skønt, vand er dejligt og vand kan være farligt - Ingen svømmere – hverken børn eller voksne – må gå i vandet inden instruktøren er til stede ved bassinkanten og har givet lov – heller ikke bare med fødderne – det er svømmeklubbens ansvar, men ansvaret er svært at tage, hvis vi ikke er til stede – vær rar, at overholde denne regel – vi ønsker ikke at være de sure instruktører og det er faktisk forældrenes ansvar, at det ikke sker på børneholdene, eller dit eget, hvis du er voksen – dette gælder på alle klubbens hold. Dette gælder selvfølgelig også de søskende der er med på bassinkanten

 

8. Hvorfor bruger vi ikke svømmevinger i Them Svømmeklub:

Begrænser bevægelse – Svømmevinger fastlåser armene i en unaturlig position, hvilket gør det sværere at lære korrekt svømmeteknik. De forhindrer fri bevægelse af arme og skuldre, som er afgørende for at udvikle en god svømmestil.

Skaber falsk tryghed – Børn kan få en falsk følelse af sikkerhed og afhængighed af svømmevingerne. Når de fjernes, kan de have svært ved at tilpasse sig vandets naturlige opdrift og miste selvtillid.

Dårlig kropsposition – Svømmevinger holder overkroppen for højt i vandet og kan få benene til at synke. Det kan gøre det sværere at lære en korrekt, vandret kropsstilling, som er vigtig for effektiv svømning.

Begrænset opdrift – De giver ikke altid den nødvendige opdrift til at støtte hele kroppen korrekt, hvilket kan føre til en dårlig svømmeoplevelse og forkert teknik.

Brug svømmebælte i stedet for 

De svømmevinger som står i svømmehallen, er ikke svømmeklubbens, men svømmehallens

 

10. Hvorfor bruger vi ikke svømmemasker i Them Svømmeklub:

Begrænset næseånding – Dykkermasker dækker både øjne og næse, hvilket tvinger svømmeren til kun at trække vejret gennem munden. Dette kan være uhensigtsmæssigt for begyndere, der skal lære korrekt vejrtrækning i vandet.

Afhængighed af udstyr – Hvis man lærer at svømme med en dykkermaske, kan det gøre det sværere at vænne sig til at svømme uden. Svømmeundervisning fokuserer ofte på at gøre eleverne trygge ved at få vand i ansigtet og åbne øjnene under vand, hvilket en dykkermaske forhindrer.

Sikkerhed – En dykkermaske kan dugge til eller blive fyldt med vand, hvilket kan skabe panik hos nybegyndere. I en nødsituation er det vigtigt, at svømmere ikke er afhængige af en maske for at kunne orientere sig i vandet.

Begrænset synsfelt – Dykkermasker kan begrænse perifert syn, hvilket kan være en ulempe i svømmeundervisning, hvor det er vigtigt at være opmærksom på omgivelserne, fx instruktører og andre svømmere.

I stedet bruger man ofte svømmebriller, da de beskytter øjnene mod klorvand, samtidig med at næsen forbliver fri, så svømmeren kan lære korrekt vejrtrækning

Man kan købe svømmebriller med styrke

 

11. Hvorfor bruger vi ikke svømmebælter på rutsjebanen og vipperne i Them Svømmeklub:

Sikkerhed og fastgørelse – svømmebælter kan gøre det svært at sidde ordentligt fast i sædet. Svømmebæltet kan glide op omkring armene og kan skabe panik, så svømmeren ikke kan komme op af vandet

Uforudsigelig bevægelse – Svømmebælter kan ændre kroppens balance og bevægelse på rutsjebanen, hvilket kan føre til usikre situationer eller endda øge risikoen for at vælte eller komme galt afsted

Behovet for svømmebælter – På vandrutsjebaner lander man som regel i en kontrolleret pool, hvor vanddybden er tilpasset, og livreddere er til stede. Derfor er det sjældent nødvendigt med et svømmebælte, hvis man ellers kan svømme

Hvis en person ikke kan svømme, anbefales det at bruge svømmevest i stedet for et svømmebælte, da en vest giver bedre opdrift og sikkerhed

Svømmeklubben har springveste i vores rekvisitrum, som kan lånes